Alla inlägg under september 2016

Av Marie Söderberg - 29 september 2016 18:00

Sally satt och målade i sin målarbok igår.
Karin frågade: vad målar du?
En sjö sa Sally.
Är det Bleken frågade Karin.
Nää Karin! Det här är inte Bleken. det är ju en sjö!!!!
Hahaha dom små liven, dom tror att Bleken är själva stället där vi bor.

Sitter och tar igen mig lite i soffhörnet innan jympan.
Sista rycket nu innan resan imorrn.
Väskan är packad så gott som.
Bara in o jobba ett par timmar imorrn , hem o duscha och packa ner nessesären.

Igår hade vi möte på hotellet med alla som ska jobba när vi är borta.
Anna o jag bjöd på lite käk och vi hade det riktigt trevligt.
Jag har varit rätt nojjig för att lämna vårt skötebarn men nu känns det lugnt när vi fått struktur på det hela.

Idag har vi suttit och försökt få ihop rum till tio gäster från Kina som kommer veckan efter vi kommer hem.
Bara att ta fram soppgrytan igen :-)
Denna gång gäster från Siemens som stannar i en månad.
Ev kommer dom vilja ha mat på kvällarna och jag har såklart sagt att det fixar sig.
Dåtarviframstorawokpannanochfixarlitetjingtjongk
äk :-D

Jättekul att vi börjar få fler gäster från Siemens nu när vi äntligen skrivit på avtal med dom!

Har inga bilder att visa idag eftersom jag fått radera de flesta för att ge utrymme i telefonen.

Önskar oss en trevlig resa ;-)
See ya.

Av Marie Söderberg - 25 september 2016 13:30

Vi fick den äran att ta hand om Kalle Moareus på Alléhotellet fre-lör.
Åkte hem och tog en liten powernap efter jobbet på fredagen eftersom vi skulle få gäster på kvällen , hade somnat in så där skönt när telefonen ringde.
Det var från kommunen som ville boka in Kalle.
Han hade en bil med sig som var för värdefull att ställa på uteparkeringen och önskade garage.
Ok sa jag, han kan få låna vårt privata garage.
Lite sömndrucken sa jag till Stef att Kalle Moareus vill låna vårt garage ikväll, vi har väl en nyckel dit på hotellet väl?
Ja men där står ju fullt med skräp sa Stef ....
Så var det med den vilan!
Bara att sätta sig i bilen o fara in o städa garaget!!!!
Flyttade över allt skräp till en gammal tants garage (som ej har någon bil längre) i hopp om att hon mot förmodan inte skulle få besök eller nåt just den fredagen...
Sedan visade det sig att KM ej behövde nåt garage för han hade tagit sin andra bil :-/
Så kan det gå när man driver hotell.....
Sett från den positiva sidan var att vi fick garaget städat och som tur var hade Alva ej fått gäster så vi kunde plocka tillbaka grejerna på lördagen.
VIi hade även Anna Braun boende hos oss.
Dom skulle på mässan såklart.
För övrigt är det inte bara kändisar jag fjäskar för på hotellet.
Förra veckan fick gästerna både panpizza och ost o skink gifflar till kvällsvickning.

Några av gifflarna.
Dom gick åt varenda en, gjorde över 20 st.
Blev lite sugen på att göra dom hemma oxå och som ett trollslag fick jag värsta energin.
Vi hade snackat på jobbet om att man äter alldeles för mycket kött och funderade på ifall man skulle införa en vegetarisk dag i veckan.
Passande nog hade Coop tidningen kommit den dagen som innehöll massa veg rätter.
Gjorde dessa biffar som blev asgoda.

Stekte dom i plättlaggen.
Till det en jättesmarrig fänkålsgratäng.

Å så gifflarna.

Blev inte helt o hållet vegetariskt den dagen eftersom det var en skinkskiva i varje giffel ;-)

Troligtvis kommer jag inte att kunna komma ihåg att tänka veg en dag i veckan men kan ju försöka ivf.

I fredags blev det thaimat.
Det var ganska länge sedan faktiskt.
Vi hade som sagt besök av ett par som vi träffat hos Bojje i Rayong några gånger.
Håkan och Wanittha, dom bor i Norrköping.
Det var mycket trevligt och gott!
Dom hade lagat det mesta hemma och hade med sig.
Värsta lyxen!!!!
Vi gjorde ändå som tam tillsammans.

Nu är det endast fem dagar kvar till Kreta.
Stef fyller 60 och vi ska fira honom där med barn och barnbarn.
Ska bli så himla kul att åka allihop.

Anna o jag håller på att sy ihop säcken med alla som ska ta hand om vår bebis när vi är borta...
För det känns lite som att lämna ett litet spädbarn ensam hemma!
Vi har tagit in fyra personal som ska jobba med hotellet.
Två som jobbar med frukost städ osv
En som har hand om telefon och bokningar samt en som finns på plats som moraliskt stöd (ifall oväntade saker kommer att dyka upp) några timmar om dagen.
Det är Sofie som just nu är föräldraledig och har arbetat hos oss förut och kan hotellet utan och innan.
Det blir lite kostsamt men hellre det än att man sitter och är orolig på sin semester.

Det kommer att bli en väldigt lång sommar i år!
Ända till 7:e oktober då vi kommer hem.
Den vill ju liksom inte att ta slut.
Jag badar och badar i Bleken, tror för varje gång att nu är det sista för säsongen.
Igår var det hela 15 grader i vattnet.
24:e september!!!!!
Blir nog ett dopp till idag efter löpträningen i Lunddalen.

Det här var igår em.

Den här blomman fick jag på mors dag av tjejerna.

Så vacker!

Nu är tvätten klar.
Måste ut o hänga.
Avslutar med Karins o min roliga konversation på whats up härom dagen :-)

Söderbergshumor i ett äggskal hahaha

Ha en skön söndag folks

Av Marie Söderberg - 18 september 2016 17:52

Sitter i soffhörnet och pustar ut efter en hektisk helg.
Nyss hemkommen från Vilmers ettårskalas.
Han fyllde den 13:e sep men idag var kalaset.

Va?? Är det mitt??
Ser lite bortkommen ut lilla hjärtat <3
Fast nöjd ändå, det är han för övrigt nästan jämt och glad.
Först fick vi jättesmarrig kycklingsallad med två olika kalla såser.
Karin hade fixat massa fiffiga bakverk.
Chokladdoppade bananer med strössel, melontårta mm
Vädret blev lite sämre idag på em så vi satt och frös lite med filtar omkring oss.
Jag var inte så ihärdig med kameran därför.
Fick med lite bilder ändå.

Glada studsbarn :-)

Ola har byggt ett jättestort trädäck på baksidan.
Det ska bli en spaljé här framför sedan.

Kommer att bli jättebra!

Anna och Jörgen har varit på bröllop i Katrineholm lör-sön.
Annas revisor och vän Malin som gifte sig.
Stef o jag hade hand om marodörerna hahaha
Vi tog tillfället i akt och drog till Hammarn på bondens dag.
Det var jättekul.
Karin och barnen var med (Ola var hemma och spikade)
Tur man har lyckan att vara barnvakt ibland så man får uppleva lite annorlunda saker mot vad man gör annars.
Jag hade nog aldrig kommit på idén att åka hit annars men kommer definitivt att åka igen om det blir nästa år.
Väldigt bra ordnat och kul för både gubbar o kärringar stora som små!
Det kostade 50kr i inträde för vuxen sen var allt gratis där inne.
Barnen fick rida häst , åka traktor mm
Vi åkte remmalag tittade på tjurar kossor kalvar getter och hönor.
Dom som anordnade hade klätt sig i tidsenlig klädsel från typ förr i tiden...
Visade hur man bykade tvätt och hade ställt ut ett kök från förr med gamla redskap köksinredning järnspis osv.
Sedan var det marknadsstånd både loppis och hantverk, mycket fårskinn och tovade grejer grönsaker saft och sylt som var närodlat.
Jag fyndade en Kockums järngryta fö 150kr :-)
Där var flera hundra traktorer skördetröskor och en massa annat som hör en bondgård till.
Sen finns ju ett museum med div gamla grejer, vi hann inte in där tyvärr.
Barnen fick hoppa i hö och klättra upp i gamla traktorer.

Den här tjuren väger 1500kg!

Vi stannade hela dagen och kom hem med två trötta barn ,käkade och tog ett em dopp.

Alltså!
Denna höst kommer att gå till historien med vädret som varit!
Det är 18:e september och vi badar med barnen i Bleken som håller hela 18 grader!!!!!
Har slagit rekordet nu.
Badade en gång17:e sep för tre år sen fast då hade jag sprungit fem km och det var iskallt i sjön.
Igår simmade jag en bra stund samt tvättade håret.
Känns helt overkligt att det kan vara så här men antar att det är många med mig som badar fortfarande.
Jag kan förstå ifall man inte åker till en badsjö precis nu men vi som bor så här har ju svårt att låta bli.
Åtminstone jag hehehehe , han jag bor ihop med skulle aldrig hoppa i nu....!

Det var full fart här som vanligt med de små liven innan de somnade.

För övrigt så har vi haft uppstartmöte med juntan här i Bleka.
Även då en helt underbar kväll med dryga 20 grader fram till halv tio på kvällen.
Jag lagade till en frutti de mare på utegrillen.
Lite minnen från Zadar

Berta tog den här bilden.
Men hallå!!!!!
Hur faan ser man ut bakifrån????
Som ett jäkla rektangulärt skåp!!!!!
Höll på å få en smärre chock att se vilken hållning man fått....
Fast det är väl i inget annat att vänta sig vid snart 57.....!
Hur som helst blev maten god och uppskattad!

Berta ser ut att ha tappat hakan men det gör inget Berta!

En dag när jag kom hem blommade vattnet i sjön.
Karin var på väg hit och skulle bada med barnen...

Helskumt!
Här har jag petat med en pinne i vattnet.
Vi fick ta en tur med båten istället.
Letade efter mörde men det var för mörkt och grönt på ytan

Jag var lite nervös över att Karin skulle tappa i Vilmer i vattnet ifall hon skulle få syn på den haha
Efter ett par timmar försvann det gröna och vi kunde bada ändå.

Anna o jag var ute o sprang i Lunddalen på kvällen och jag tog ett Kvällstoppen vid halv nio.

Var hos Karin o fixade barret i veckan.
Hon lade ut den här bilden på sitt instagram hårgallerit

Vilka kontraster!
Håller mig lite blond ett tag till eftersom det ff är sommar och vi snart ska till Kreta oxå!
Sen syns inte det där grå lika bra när utväxten kommer!
Der blev bra tycker jag själv.

Dax att förbereda sig för en ny dag i paradiset.
Nämligen måndag!
Ha det gott.
Avslutar med ett par bilder på cyckelfolket.

Av Marie Söderberg - 12 september 2016 17:55

Har egentligen inget att säga idag så vi får se vart detta bär hän!
Sitter inne fast solen skiner...Det är så himla gassigt här på verandan på em så man får spader.
Har förberett efterrätt till junta premiär imorrn.
Tog ett bra tag att få ihop en ny träff då jag stukade foten sist jag skulle ha folket här.
Nu är man på G igen.
Har bytt om till jympastass och förberett även kvällsmat och nu sitter jag här o glor väntandes på att klockan ska bli kvart i sju.
Det är så svårt med middag på jympadagarna, ska man äta innan eller efter.
Synd att inte fler pass är kl sex, hade varit mycket bättre!
Blir lite sent att äta efteråt.
Klockan hinner bli halv nio innan man duschat osv.
Äter man innan blir det för tidigt eftersom iallafall fall jag måste äta vid fem om jag ska hinna smälta maten till sju.
Inte bra att träna med mat i magen!
Det får bli efter!
Karin har svikit även ikväll fast nu är hon sjuk så ok då!
Vet inte ifall det är av sjukdomen som hon drömmer konstiga drömmar..
Fick detta sme:et idag när jag stod i kön på Willys.

Höll på att börja gapflabba där mitt i kön hahaha
Den där flicka!
Jag bakade för övrigt ett bröd på hotellet idag som Karin brukar göra.
Där av min fråga till henne i flödet.
Det blev gott, ska gästerna få ikväll med köttbullar på.
Kommer många nya gäster ikväll från Tyskland och England.
Siemensjobbare.
Måste fjäska lite för dom hehehehe
Fast det gör vi iofs för alla dom andra oxå!

Imorrn fyller mormors prins ett år.

Gladingen :-)
Blir en liten snabb fika och paketöppning imorrn bara.
Stora festen blir på söndag.
Tror jag ska gå ut o vattne på lite, torkar ur snabbt i krukera!
Måste resa på fläsket lite innan man blir soffpotatis och inte orkar med gympan.
Snart fyra dar till fredag!
Hej o hå

Av Marie Söderberg - 11 september 2016 18:03

Igår var jag på klädparty hos Elin i Sörping.
Me&I, väldigt fina kläder och väldigt dyra....
Vill ha vill ha vill ha!!!!!
Fick sålla lite bland allt jag ville ha och nöja mig med fyra plagg, ett linne en klänning ett pat all day pants samt en skjorta.
Summa sumarium 2030kr
Karin köpte denna fina klänning

Jag valde mellan två klänningar och hade värsta beslutsångest men den här var den jag inte köpte.

Satt som smäcket men lite svåranvänd kanske....
Möjligen köper jag den nästa månad.
Elin bjöd på pizzabullar och kladdkaka till kaffet, en med saffran och en med choklad och kola.
Såå goda!

Kom hem och satte mig i trädgården och orkade inget mer denna dag.
Vet inte vad jag tycker om denna värmebölja längre faktiskt...
Det är ju alldeles underbart såklart men samtidigt lite halvjobbigt.
Jag blir så himla slö.
Idag kom Karin med barnen och fikade, vi hade tänkt ta en tur med båten fast just då blev det slätmulet och blåst.
Så fort hon åkt hem kom solen.
Så konstigt det är!
Trädgården börjar förbereda sig för höst i vilken fall men än blommar det i en del krukor och rabatter.

Den översta bilden till vänster är en ananasmynta som växt nåt otroligt.
Funderar på ifall det går att göra något med den innan frosten tar den...
Ska göra lite örtsalt alá Ernst av de andra kryddorna nån dag.

Den här roliga trädgårdsfågeln fick jag av Karin för att jag vattnade hos dom när dom var på semester.

Nu ska vi äta raggmunk med fläsk.
Ha en fortsatt fin sensommar.

Av Marie Söderberg - 8 september 2016 17:54

Fredag imorrn igen då.......!!!!!
Hur gick det till?
Denna vecka flöt iväg endast med jobb känns det som och med sjuk personal får man slita hund på firman.
Är glad för att jag har Sarawan och Charlotte som arbetstränar en del dagar i veckan, även fast man inte får räkna dom som arbetskraft så är dom till stor hjälp samt att man har någon att prata med förutom gästerna.
Idag fick Anna rycka in o hjälpa till på golvet så att säga, vi hade alla rum att städa.

Korpengympan körde igång i måndags.
Karin o jag körde hårt.
Jag fick jordens träningsvärk i skinkorna som nu gett sig.
Om en och en halv timma ska jag iväg och spä på värken lite.
Ska dra med mig Anna ikväll som med mycket övertalning förstått hur bra det är även för henne.
Vi var även ute i Lunddalen och sprang en runda igår vi tre. I värmen som var.
Kände av foten lite men det gick rätt bra.
Fick ett ryck och slängde mig i sjön när jag kom hem, troligtvis sista doppet för i år...om jag inte får nån bastu i födelsedagspresent.
Skönt att ha kommit igång med träning igen, det behövs verkligen efter sommaren.

Stef o jag har varit i stora staden idag och shoppat på Dressman.
Rättare sagt Stef har shopppat!
Expediten tyckte byxorna han köpte satt så snyggt på han så hon föreslog att han skulle jobba som modell hos dom hahaha
Såg genast synen framför mig när Stef är med på jättebild i butiken eller när han kommer o går på tv-reklamen ihop med dom andra modellerna Hahahahaha
Jag sa till expediten att då får dom bara fota han bakifrån.
Då skrattade hon och tyckte jag var orättvis.
Sitter och funderar på om jag ska ta med det här stycket eller ta bort...
Han blir så arg ifall jag gör narr av han, fast jag tar den smällen ifall ni inte säger nåt hihihihi

När vi kom hem låg den här varelsen i slänten vid parkeringen.
Jag trodde det var en snok och gick fram till den och sa: nää vilken fin liten orm man kan vara då!
Den svarade med att räcka ut tungan ut och in i tvåhundra km i timman.
Stef sa: har den några gula fläckar på huvudet?
Nä sa jag.
Då är det kanske en huggorm sa Stef , bra att ha. Den tar näbbmöss.
Ok sa jag, den får väl leva då!

Dax att byta om och dra till Viggestorp och köra magstarkt!
Avslutar med min favoritbild denna sommar.
Sally som nyss sparkat Jörgen på smalbenet för hon bara fick en glass Hahahahaha

Di ä för rolige de små liven ibland!

Av Marie Söderberg - 4 september 2016 16:50

Rubriken står för Barnvakt åt Sigrid samt röj här hemma.
Det är vad vi styrt med.
A&J tänkte åka till Astrid Lindgrens värld och bara ta Sally med sig.
Vi skulle ha Siggan här från tor-lör
Eftersom jag o Stef skulle jobba på hotellet få fredagen skulle vi lämna barnet hos hennes farmor Birgitta.
Inget gick som vi tänkt!
Sigrid var lite hängig redan når vi tog över vid lunch och blev värre o värre varm och snorig.
Vi gjorde ett snabbt överslag att Stef skulle vara hemma här med henne och jag skulle åka in och ta över efter Mathilda som var tvungen att åka på sitt andra jobb kl åtta.
Det blev ingen rolig natt med det lilla livet som grät och var varm hela natten.
Jag gick upp och gav hemne gröt med blödande ögon och visade Stef hur han skulle sätta på blöjan om det mot förmodan skulle hända :O
Åkte in och å slängde in frukosten i 100 km i timman, kom hem vid halv tio.
Då hade hon somnat igen.
Efter lunch var hon ganska pigg ändå och ville leka.

Promenad till soptunnan.

Lekstugan är kul.

Moffa är favoriten!

Mommo är den dumma som torkar näsan och suger snor med snorsugen.
Hihi nävars hon gillar mig ändå tror jag nog allt!
Lilla söthjärtat.

Igår kom Jaana på en fika.
Då blev hon en aning misstänksam och blyg.
Hon ville inte prata med Jaana men till slut gick hon med på att göra give me five med henne haha.
Jaana hade med sig en present till mig för att jag stukat foten.
Den älskvärda människan <3
Fick två muggar av kollektionen Ernst.
Smakade miicket bra med kaffe i.

Sigrid mådde för övrigt ganska ok på lördagen men jag hade lite nackspärr.
Tror det var att jag sovit lite dåligt och haft detta barn bredvid mig i sängen på detta viset.

Fick ljusa upp bilden lite på instagram.
På em kom resten av familjen för att hämta hem sin lilla sjukling.
Sally ville vara kvar men vi var så trötta så vi fick säga nej.
Fick såklart dåligt samvete för det typiskt mig...men ibland måste man tänka på sig själv.
Vi sjönk ner i varsitt soffhörn , tittade lite på tv och gick till sängs tidigt.
Sov som en klubbad säl och vaknade inte förrän åtta i morse.

Låg och slötittade på nymo och kände mig förbenat SSL!
Snapchattade lite med Berta som skrev att hon tvättat sitt köksfönster osv.
Gick ut och tog tag i disken från gårdagen och ställde mig och tittade runt i köket.

Ingen vidare strategi eller ordning på nåt där!
Kommer ihåg att Karin hjälpte mig att göra fint på hyllorna när hon var gravid med Tilda.
Det är snart fyra år sedan....o jag har inte ens dammat på hyllorna sen dess!!!!!!
Nää tänkte jag och satte igång.
Så här blev resultatet.

Kanske inte så stor skillnad men nu är det rensat på massa skit och ordning och reda.
Lite motljus på bilden tyvärr.

När jag ändå höll på fick sig fönstret en tvätt.
Plockade upp lite inträdgården och tog in.
Vill nog ha lite somrigt ett tag till.
Hittade inga gardiner jag ville sätta upp men tycker kanske inte er behövs.
Före och efter

Dammade även glashyllorna här som även dom inte fått en dragning av trasan på fyra år.

Före

Efter

Ganska nöjd med mitt verk faktiskt.
Nu ska jag bara ta tag i resten av huset!
Försökte mig på lite inredning ala Ernst men tycker bara det set fånigt ut när jag gör...

Dom här fönstren i hallen är en K A T A S T R O F !!!!!
Vad fasiken ska jag göra åt dom?????
Funtar på ifall man skulle sätta foder runt fönstren så kanske det skulle bli bättre.
Vill även måla om den där fula rödaktiga färgen som dom lurade på mig på färgaffären för ex antal år sen.

Svårt att ta kort i motljus som sagt men så fult det är!!!!
Någon som har en idé?
Tar tacksamt emot!

Nå ja.
En sak i taget.
Imorrn är det måndag och Korpendax.
Äntligen!
Nu jävlar kör vi.
Kommer att bli såååå jobbigt med magövningarna men ser ändå fram emot att komma igång med träningen igen!

Ha en fortsatt skön söndag folks.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Vardagsbestyr

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards